Dat meldde hoofdeconoom Fatih Birol van energiebureau IEA donderdag 12
november, in een toelichting op de eerder in de week verschenen World
Energy Outlook.
Energiebureau IEA, dat fungeert als denktank van 28 geïndustrialiseerde landen
met een hoge energieconsumptie, ziet de mondiale recessie als een kans om de
wereld op een groen
groeipad te brengen.
In het groene scenario piekt de uitstoot van broeikasgassen in 2020 en blijft
de temperatuurstijging op aarde beperkt tot een niet al te dramatische
toename van twee graden. Dit vergt onder meer een revolutie in de
transportsector, die vooralsnog voor meer dan 90 procent draait op van ruwe
olie afgeleide motorbrandstoffen als benzine, diesel en kerosine.
Helft auto’s hybride of elektrisch
"In het scenario waarbij de uitstoot van koolstofdioxide beperkt blijft
tot een atmosferische concentratie van 450 deeltjes per miljoen, moet een
grote omslag in de auto-industrie plaatsvinden", stelt hoofdeconoom
Birol van de IEA. "Dit betekent onder meer dat pakweg één op de twee
auto’s een hybride of elektrische aandrijving moet hebben in 2030."
In 2007 had nog 99 procent van het mondiale wagenpark een traditionele
verbrandingsmotor en was het aandeel van hybride voertuigen, die een
elektrische en een verbrandingsmotor combineren, 1 procent.
Als overheden geen beleidsveranderingen doorvoeren zullen auto's met een
verbrandingsmotor in 2030 nog altijd een aandeel van 93 procent hebben in
het wagenpark, verwacht de IEA.
CO2-prijs moet omhoog
Cruciaal voor de transportrevolutie is volgens Birol dat investeerders een
prikkel krijgen om in schonere technologieën te investeren. "Dat
kan alleen als er een financieel signaal komt in de vorm van een hogere
marktprijs voor koolstofdioxide."
In het Europese handelssysteem voor emissierechten van koolstofdioxide noteert
de CO2-prijs al maanden op een relatief laag niveau van 14 euro per ton. In
het groene scenario van de IEA moet de CO2-prijs in 2020 structureel rond 50
dollar, of 34 euro, per ton noteren. In 2030 moet dat 110 dollar per ton
zijn, of 74 euro.
Een hogere CO2-prijs is volgens Birol alleen mogelijk als Europa, de Verenigde
Staten en Japan een gezamenlijk handelssysteem opzetten voor emissierechten
van koolstofdioxide. Vervolgens kunnen overheden de CO2-prijs beïnvloeden
door een beperkt aantal uitstootrechten aan bedrijven beschikbaar te
stellen. "Deze kwestie is cruciaal voor de klimaatconferentie van
Kopenhagen in december."
Lees ook:
Analyse:
Klimaattop succes? Kijk naar de CO2-prijs
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl